maanantai 5. joulukuuta 2022

Tämän Kaliiperin Asia

"Mitä mahavauvalle kuuluu?"

"Mitenkäs vatsassa voidaan?"


En ole koko elämäni aikana saanut yhteensä niin paljon tiedusteluja voinnistani, kuin muutaman viime kuukauden sisällä.

Se on sympaattista ja lämmittää mieltä niiltä ihmisiltä, joiden kanssa olen muutenkin tekemisissä.
He kyselevät olostani tiuhempaan, laittavat viestiä tavanomaista useammin, muttei se häiritse.

Vastailen heille mielelläni.

Mikä häiritsee, ovat henkilöt, joiden suhtautuminen minuun muuttui räikeästi sillä välittömällä sekunnilla, kun he kuulivat raskaudesta.

Olen saanut useita yhteydenottoja puolitutuita, jotka eivät aiemmin olleet edes etäisesti kiinnostuneita elämästäni.

Eräs kaukaisempi sukulainen, joka ei ole ikinä ennen tainnut kysyä minulta mitään (siis ihan todella mitään, mistään!), tiedustelee vauvauutisen kuultuaan yhtäkkiä harva se päivä kuulumisia ja hössöttää tulevista hankinnoista.

Se tuntuu teennäiseltä.

Hän myös soittaa, vaikkemme koskaan puhu puhelimessa.
Saan pyytämättä lukuisia neuvoja ja vinkkejä, miten asiat täytyy hoitaa.

Miksei hän ollut kiinnostunut elämästäni aiemmin?
Miksi hän on sitä nyt?

Olemme olleet hyvin vähän tekemisissä tähän asti.
Ajatteleeko hän sen muuttuvan jotenkin vauvan myötä?

Eikö sellaiseen tarvittaisi jotain vähän muutakin, kuin sydämeni vieressä sykkivä toinen sydän, joka käsittääkseni ei ensinnäkään liity häneen mitenkään? Yhtään sen enempää, kuin liittyi aiemminkaan.

Muistan, ettei edes hänen korviinsa kantautunut uutinen ensiasuntomme ostosta kirvoittanut yhtäkään viestiä, ei kyselyä, kommenttia tai tiedustelua. Ei yhtäkään tarjousta auttaa, tehdä jotain hyväksemme.

Vauvauutinen sen sijaan on selvästi toista maata.

Eräänä päivänä hän kyselee vointiani, vaikka olemme juuri edellisenä päivänä nähneet ohimennen.
Vastaan voivani edelleen hyvin. Ihan kuten eilenkin.

Onko tämä vain jonkinlaista uutuudenviehätystä?
Olen sukulaisena vanhan talven lumia, onhan minut jo nähty ja koettu.

Mutta jee, uusi ihminen!
Mitä hänelle kuuluu?

Olen vain tylsä, mutta pakollinen ja toistaiseksi ainoa mahdollinen väylä kohti tätä uudenuutukaisuuttaan hohtavaa kiinnostavuutta, joka sisälläni elelee. Kuka ikinä hän onkaan.

Ilmeisesti ensimmäistä kertaa elämässäni vallitsee nyt Tämän Kaliiperin Asia.

Tilanne, joka on arvoltaan sellaista mittaluokkaa, että se vaatii myös passiivisina lojuneiden, vuosiksi nurkkaan unohdettujen ihmissuhteiden osalta välitöntä huomiota. Yhtäkkistä eräänä sysimustana alkutalven yönä mielenkiinnon nousemista kuolleista vavahdellen eloon.

Välillä tekisi mieli kysyä näiltä innostujilta, että muistatko siis, että se henkilö, kenelle tämä kaikki tapahtuu, olen edelleen minä? (Ja täydentää myös lisähuomiona: ”Et sinä!”)

En ole yhtäkkiä muuttunut joksikin toiseksi. Olen silti vain tämä sama neiti Kuu, jonka arjesta, toiveista, valinnoista ja suunnitelmista et vielä hetki sitten piitannut tuon taivaallista?

Ehkäpä olen joidenkin mielestä nimenomaan muuttunut toiseksi, kuin mitä olin ennen.

Kunnolla aikuiseksi. Ihmiseksi isolla I-kirjaimella.
Naiseksi potenssiin sata.

Ajatus siitä tuntuu naurettavalta.

Kaikki tämä muutos suhtautumisessa vain siksi, että viimeinkin sisälläni jokin onnistuu pysymään elossa.

Sekö tosiaan on ihmisen arvon ja merkityksen mitta?
Sekö on ainoa asia, joka naispuolisia sukulaisia voi yhdistää?

Luulen, että ilman tahattoman lapsettomuuden kokemusta en kiinnittäisi näihin asioihin samalla tavalla huomiota.

Mutta muistan turhan hyvin, millaista oli niinä äärimmäisen harvoina hetkinä, kun tavataan kysellä toisen kuulumisia ilman, että hän millään tavalla edes noteerasi, että minullekin voisi kuulua jotain, ja ehkäpä siitä olisi kohteliasta vastavuoroisesti tiedustella.

Millaista oli, kun omiin päänsisäisiin kipeisiin kysymyksiin siitä, mitä merkittävää elämään voi oikeastaan kuulua ilman lasta, vastattiin ääneen lausumatta ulkopuolelta:

No eipä oikein mitään.

Istu siinä ja kuuntele, mitä oikeasti tärkeää muilla on meneillään.


Tästä äkkinäinen hyppäys siihen, että minulta udellaan oma-aloitteisesti jopa viikoittain, miten olen jaksanut työpäivät, eikö edelleenkään ole ilmennyt närästystä, ja olenko jo harkinnut pinnasänkyä laskettavalla laidalla, on valtava.

Tai siihen, että minua muistutellaan iltaisin viesteillä, miten tärkeää on nukkua ja juoda tarpeeksi, etenkin kun vaikuttaa siltä, ettei nykyinen unimääräni riitä raskaana olevalle.

Jännä, että silläkin on nyt väliä.

Aiemmin hädin tuskin tiedettiin tai edes välitettiin, missä asun.
Puhumattakaan, miten elin tai mitä tein.

En millään tasolla usko, että missään tässä olisi paha tarkoitus, tai tavoitteena aiheuttaa mielipahaa.

Silti tuntuu vieraalta, väärältä.

Kuin rajojani yritettäisiin venyttää väkisin. Laittaa niitä sinne, missä ne eivät kulje.
Vääntää kehoani asentoihin, joihin en taivu.

Ei sillä tavalla, kuin lapsi sisälläni tekee, vaan luonnottomasti tunkeutuen, tarpeettomasti, kysymättä lupaa. Jos se tekee minusta epäkiitollisen lehmän, ilmeisesti sitten olen tässä asiassa sellainen.

Mutta kyllä silti merkitsin jotain, ennen tätäkin.


4 kommenttia:

  1. Kyllä vaan, tervetuloa kerhoon, tunnussana on "raskaus"!. Tunnistan ilmiön. Ei minulla vastausta siihen ole, että miksi. Mutta kohta huomaat että ovet avautuvat sinulle paikkoihin, joihin ei aiemmin ole ollut asiaa. Esim. lapsiperheiden synttärijuhlat, perhekerhot, someryhmät, mamma-what'sappryhmät, lastenhoitohuoneet kauppakeskuksissa, jopa lentoasemalla pääset family-gatesta kulkemaan. Ennen näiden tilojen ja paikkojen yllä on leijunut näkymätön kyltti, jossa on kirkuvin kirjaimin lukenut "EI LAPSETTOMILLE".

    Silloin kun itse olin tahattomasti lapseton ja seurasin vierestä kaikkien ystävieni lisääntymistä, ymmärsin että heillä tosiaan oli jotain mitä minulla ei ollut ja heillä oli tosiaan sellaisia ryhmiä, tiloja ja paikkoja - oikeastaan kokonainen maailma, johon minulla ei ollut asiaa nenääni työntää - ja he tekivät sen myös selväksi. Minut voisi nostaa noihin klubeihin vain yksi asia, lapsi. Tämä näkyi ihan siinä miten tulin kohdatuksi, nähdyksi ja kuulluksi -aivan kuten sinäkin kerrot - mikä oli kohtaaminen ennen raskautta ja mitä raskaaksi tulon ja lapsen saannin jälkeen. Todella hämmentävä ilmiö. Pelottava, etten sanoisi!

    Kun vihdoin sain lapsen, en ole koskaan nostanut ketään kaveria jalustoille vastaavassa tilanteissa. En kavereita, työkavereita. Minä näen ihmisen ihmisenä joka kiinnostaa minua sellaisenaan oli hänellä sitten lapsi tai ei ja olen ollut näistä ihmisistä yhtä kiinnostunut (tai yhtä vähän kiinnostunut) oli heillä lapsi tai ei. Olen ollut myös erittäin pidättyvä sen suhteen mitä kyselen muiden raskauksista ym. Olen kiinnostunut ja vastaanottava sitten kun kerrotaan, mutta en oma-aloitteisesti mielellään näistä aiheista nosta keskustelua. Minun seurani ei ole jotain erityistä mammaseuraa vaan minun itseni seuraa - ajattelen myös niin että minä halua olla valittu jonkun seuraksi itseni takia, en siksi että olen jonkun äiti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samanlaisia ajatuksia. Toivoisin, että seurani kiinnostaa tai on kiinnostamatta lähtökohtaisesti itseni takia, ei siksi, että olen saamassa lapsen. 

      Tahattoman lapsettomuuden aikoina kyseenalaistin, onko se ”toinen maailma”, josta jatkuvasti koin jääväni ulkopuolelle, lähinnä vain oman pääni sisällä. Kuitenkin aina välillä näin välähdyksiä siitä näkymättömän, raotetun verhon takaa. Mietin, miten se kaikki voisi olla omakeksimääni. Ei ollut. 

      Täytyy myöntää, että tämä on itselle yksi asia, jota on ollut vaikeinta purematta niellä. Se, että joidenkin silmissä olen tosiaan mystisesti vasta nyt Kiinnostava Ihminen. Että joidenkin mielestä olen nyt viime kuukausien aikana saavuttanut elämässäni ensimmäisen huomionarvioisen asian.

      Poista
  2. Aamen. Taidan olla kanssasi suunnilleen samoilla raskausviikoilla ja IVF alkuinen vauva. Huomaan samat asiat kuin sinä ja se pännii. Nyt yhtäkkiä kaikki puhuvat lapsistaan 24/7, eikä ne oikeastaan kiinnosta yhtään sen enempää kuin ennenkään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, tämä on hämmentävä ilmiö! Miellän jollain tavalla ihan inhimilliseksi sen, että pienten lasten äidit näkevät minussa lähinnä uuden potentiaalisen bondauskohteen. Haluavat jakaa asioita omilta tuoreen vanhemmuuden ajoiltaan. Muistella kauttani omia raskauksiaan, vointejaan, ajatuksiaan, tuntemuksiaan jne. 

      Kuitenkin esimerkiksi tällä sukulaisnaisella on jo aikuiset lapset. Akuutista vertaistuen tarpeesta ei siis hänen äkillisessä kiinnostumisessaan liene kysymys, vaan jostain muusta. Ei vain millään aukene, mistä..? 

      Poista