lauantai 1. lokakuuta 2022

Itselle kateellinen


En ole tästä sataprosenttisen varma, mutta muistelen Anna-Leena Härkösen kirjoittaneen jossain omaelämänkerrallisessa kirjassaan, että hänellä on kyky uida uima-altaassa lomamatkalla ja ajatella samalla, että olisipa kiva uida uima-altaassa lomamatkalla.

Tämä on jäänyt mieleen siksi, että samaistun siihen niin vahvasti.

Olen aina ollut juuri samanlainen, vahvasti joko menneisyydessä tai tulevaisuudesa eläjä.
Meneillään olevaan hetkeen on ollut vaikeaa pysähtyä.

Jos käsillä oleva hetki on ollut huono, olen miettinyt mieluummin tulevaa, kun se on jo ohi.
Jos hetki on ollut hyvä, olen murehtinut, miten ikävää on tiedostaa sen ennen pitkää olevan ohi.

Tämä aspekti, tietynlainen hetken merkityksettömyys, on ollut tahattomassa lapsettomuudessa minulle hyvin luonteva näkökulma. Tahattomassa lapsettomuudessahan eletään käytännössä kokoajan enemmän tai vähemmän tulevassa.

Siinä, miten asiat voisivat mennä jatkossa, tai sitten ei.
Mitä ehkä tapahtuu viikon päästä, kuukauden päästä, vuoden päästä.

Ehkä siihen tottuneena minulla on edelleen suuria vaikeuksia pysähtyä, ja olla hetkissä läsnä rauhassa, huoletta.

On vaikeaa tottua siihen, että tämä ns. lapsiasia etenee nykyään, vaikken tee aktiivisesti mitään sen eteen. Itse asiassa mikä kummallisinta, se etenee johonkin suuntaan, teen ihan mitä tahansa tai jätän tekemättä. Minusta riippumatta.

Ilman, että soittelen jatkuvasti jonnekin ja kyselen aktiivisesti verikokeiden tuloksia, jonotilannetta, uutta lääkäriaikaa, reseptien uusimista, seuraavaa suunnitelmaa ja sen toteuttamisen ajankohtaa.

Ilman, että mietin yöt ja päivät pääni puhki, mitä voisin vielä tehdä enemmän, paremmin, oikeammin, kokonaisvaltaisemmin, ja samaan aikaan tietysti luonnollisemmin ja stressittömämmin.

Vaikka olen ollut raskaana jo jonkin aikaa, edelleen tulee hetkiä, kun mietin, että olisipa mieletöntä olla nyt raskaana.

Kun ilmat kylmenevät, päivät lyhenevät ja valoisuus vähenee, olisi jotain, mikä toisi aivan erilaista valoa loppuvuoteen. Saisi kääriytyä paksuun villapaitaan, joka toisi vatsan kauniisti esiin.

Ja ikisuosikkini joulunaika, millaista olisikaan olla raskaana jouluna!

Olisipa niin hienoa olla raskaana nyt, kun löysimme uuden kodinkin.

Kunnes parin sekunnin kuluttua muistan, että minähän olen.

Viimeksi eilen illalla mieleen tuli suihkussa yhtäkkiä mieleen äiti.
Äiti! Olisipa ihanaa päästä viimein kertomaan äidille, että olen raskaana.

Muutaman sekunnin kuluttua tajusin, että minähän olen jo tehnyt niin.

Olen jo kertonut äidille, aikoja sitten.
Sen hetken olen saanut, se on eletty jo.

Sitä on vain edelleen niin vaikeaa sisäistää.

Etten ole vain tilapäisesti päätynyt sijaistamaan jotakuta toista henkilöä, joka palaa pian takaisin ottamaan oman elämänsä haltuun, samalla, kun itse palaan omaani, sinne samaan vanhaan.

Kaikkein omituisimpia ovat tilanteet, joissa olen hetken aikaa kateellinen itselleni.

Kun katson peilistä ohimennen vatsaani, ja sekunnin murto-osan ajan mietin, että tuokin tuossa.
Menen jääkaapille ja tuhahdan, että nuokin ultrakuvat tuossa, tuolla tavalla magneeteilla kiinni.

Ainiin.

Nehän ovat minun.

Se on pähkähullua, ja saa ajoittain epäilemään, olenkohan päästäni lopullisesti vialla.
Onko suru niin voimakkaasti ohjelmoitu koodistooni, että edelleen joudun pyristelemään siitä hartiavoimin irti?

Nyt ei tarvitse olla niin kauhean vihainen elää kaikille, kaikelle.

Muistan hyvin, että vielä muutama kuukausi sitten tarvitsi.
Se oli ainoa toimiva keino kanavoida kaikkea mustaa sisällään, tulla jotenkin toimeen päivästä toiseen.

Viha piti minua kasassa.

Lieventävänä seikkana täytyy todeta, että yleensä kyllä tiedostan, mikä tilanne tällä hetkellä on.
Tiedän, että olen raskaana. Muistan sen ultraäänistä, joissa olen nähnyt sen omin silmin.

En niinkään muista, mitä olen ajatellut niissä hetkissä.
Mutta muistan, mitä olen tuntenut.

Voisi kai sanoa, että sydän on jo mukana, pää ei.


6 kommenttia:

  1. Vauvahankinnoissa; mihin panostat, mistä pihistät?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole juurikaan ajatellut tulevia vauvaan liittyviä hankintoja. Haluaisin ensin päästä rakenneultraan, ennen kuin sellaisia uskallan sen enempää pohtia.

      Luulen, että ainakin vaatteet ovat osa-alue, jossa aion pihistää, koska ne menevät nopeasti pieneksi, ja käytettynäkin saa kivoja. Panostamisen kohteet ovat suurelta osin hämärän peitossa, mutta ajattelisin, että esimerkiksi vaunut ja turvaistuin ovat sellaisia, joiden laatuun haluaisin satsata.

      Poista
  2. Jouluaodotellen3.10.2022 klo 16.50

    Missä vietätte joulun?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toistan itseäni, mutta rehellisesti sanottuna en ole miettinyt ollenkaan joulua tai sen vieton järjestelyjä. Ajatukset ovat hyvin tiiviisti tulevassa rakenneultrassa, johon tuntuu olevan vielä pieni iäisyys aikaa.

      Tällä hetkellä tuntuu parhaimmalta mennä päivä kerrallaan sinne asti, ja vasta sen jälkeen mahdollisesti jossain vaiheessa suunnitella loppuvuotta jouluineen.

      Poista
  3. Tää oli hienosti tajuttu. Olen itse samanlainen. Yksi erityisistä jutuista vastasyntyneen kanssa mulle olikin, että se pakotti elämään hetkessä kun vaati niin täysivaltaisesti kaiken huomion ja rakkauden. Nyt kun lapsi on yli vuoden, ja on siis maailman ihanin lapsi, en sano niin koska niin pitää sanoa vaan hän oikeasti kaikista ihanin, huomaan silti katsovani raskaana olevia ja pieniä vauvoja ja ajattelen että miksi he saavat olla raskaana ja saavat vauvoja kun taas minulta se ei vaan onnistu - vaikka se oikeasti onnistui jo minulta, vaikka sitten pitkän lapsettomuuden jälkeen. Ne raskusmahat näyttävät ihan käsittämättömiltä ja en jotenkin tajua että olen itse ollut oikeasti yhtä raskaana. Vaikka en edes tällä hetkellä varsinaisesti haluaisi olla uudestaan raskaana, koen silti sellaista alkukantaista kateutta aina kun näen raskausmahan tai vastasyntyneen yllättäen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa kuulla, että teidän pitkä lapsettomuuspolku sai lopulta onnellisen päätöksen! Kokemuksesi on hyvä osoitus siitä, miten syvälle mieleen ja kehoon tahaton lapsettomuus voi juurtua. Elämänmuutoksen kunnolla sisäistäminen ja lähes koko elämää hallinneista kelvottomuuden ja viallisuuden tunteista toipuminen voivat viedä enemmän aikaa, kuin äkkiseltään kuvittelisi.

      Näistä syistä on ihan ymmärrettävää, ettei se läheskään kaikilla mene niin, että koko oma sisäinen ajatus- ja kokemusmaailma muuttuisi yhtäkkiä raskaaksi tullessa tai lapsen syntyessä NAPS VAIN! toisenlaiseksi. Huomaan itsekin, miten tiukasti omaan identiteettiin kiinni kasvaneita ja automatisoituneita tietyt ajatusmallini ovat, esimerkiksi juuri nämä alkukantaiset kateuden ja toiseuden tunteet.

      Poista