sunnuntai 4. lokakuuta 2020

Riski

Voi olla, että Mies on kaiken aikaa aavistanut oikein ja minä olen vain sulkenut silmäni ja korvani siltä.
Että hän ei ihan oikeasti, tässä todellisuudessa pysty tähän. En usko siihen ja pidän sitä hyvin epätodennäköisenä, mutta se on yhtä kaikki mahdollista.

Voi olla, että lapsen tullessa mukaan kuvioon tämä kaikki menee Miehen sietokyvyn yli. Ohittaa sen, mitä hän pystyy psyykkisesti kestämään. Että hän ahdistuu tästä niin paljon, että hänen toimintakykynsä romahtaa totaalisesti.

Pahimmillaan siinä määrin, että hän joutuu psykiatriseen sairaalahoitoon. On se mahdollista.
Tämä voi tapahtua jo silloin jos tulen raskaaksi, tai ehkä vasta lapsen synnyttyä.

Voi olla, että yritämme lasta pitkään, ja kuormitus siitä vie hänet niin huonoon kuntoon, ettei hän toivu enää. Jatkuva ristiriita, jossa toisaalta toivoo minun tulevan raskaaksi ja toisaalta se on viimeinen asia, mitä hän toivoo. Voi olla, että ainut vaihtoehtomme ovat hedelmöityshoidot, joihin hän vetää rajan.

Voi olla, että tulen raskaaksi nopeasti ja se ahdistaa ja järkyttää häntä niin pahasti, ettei hän yksinkertaisesti kestä kyydissä mukana. Hänen täytyy päästä pois, irti. Ja lopulta odotan lasta yksin.

Voi olla, että selviämme yhdessä perheenä johonkin pisteeseen asti, kunnes totean, etten kestä nähdä enempää hänen kärsimystään. Sitä, kuinka hän yrittää joka päivä, mutta ei vain pysty enää nauttimaan elämästä, olemaan onnellinen. Rakastaan lasta, minua, meitä.

Voi olla, että hän katkeroituu minulle niin paljon, ettei yhteiselostamme enää kertakaikkiaan tule mitään. Että hän muuttuu piikitteleväksi, katkeraksi, vihaa täynnä olevaksi ihmiseksi, jota en enää tunnista, ja joka ei tunnista itseään.

Voi olla, että hän rakastaa edelleen minua syvästi, mutta vihaa yhteistä lastamme tämän takia. Ei pysty suhtautumaan häneen lämmöllä, ei pysty tuntemaan muuta kuin katkeruutta.

Voi olla, että tämä päätös maksaa minulle parisuhteeni, josta en koskaan halunnut lähteä.
Voi olla, että tämän takia joudun silti lähtemään. 

Se riski on usean elämän kokoinen, ei sen enempää tai vähempää.

Se on riski, jota en yksinkertaisesti voi olla ottamatta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti