torstai 31. maaliskuuta 2022

Mitenkähän se pistäminen?

Lusikoidessani jäätelöä kupista kerron ystävälleni, että olen vasta kunnolla alkanut hahmottaa toukokuussa tapahtuvan ensikäynnin seurauksia.

Toivon mukaan suunnittelemme pian koeputkihedelmöityshoitoja.

Olemme menossa IVF-hoitoihin.

Paino sanalla hoitoihin. Joissa ei vain hoideta minua jonkun toisen toimesta, vaan totta tosiaan, myös minun pitäisi todennäköisesti tehdä jotain hoitoihin liittyvää kotona, itselleni.

Kuten pistää itseäni. Useina päivinä peräkkäin. Luoja ties kuinka monta kertaa.

Neuloilla, jotka ovat mahdollisesti pelottavampia ja tekevät enemmän kipeää kuin tuttu irrotuspiikki.

Olen jokseenkin neulakammoinen. Muistan oikein hyvin ajan, jolloin Ovitrellen mitätön neula näytti kammottavan pitkältä, miten käteni tärisivät sitä ensimmäisiä kertoja pistäessä.

Toisaalta totuin siihen. Siihenkin.
En nopeasti, mutta totuin silti.

Mutta mitä jos nämä piikit oikeasti sattuvat, kirvelevät?
Mistä olen saanut käsityksen, että ainakin joissain niistä on paksumpi ja "tylpempi" terä?

Ystävä hörppää kahvia omiin ajatuksiinsa uppoutuneena.

Hänen takanaan puhutaan Ukrainan sodasta, minun selkäni takana SM-liigan playoffseista. Nuorisojoukko astuu kahvilan ovesta sisään, heitä on useampi poika ja yksi tyttö. Miksi se usein meneekin juuri niin?

"Mitenkähän se pistäminen sitten?" mietin ääneen.

Pystynkö siihen?

Jos en, pystyykö Mies siihen?

Miltä hänestä tuntuisi osallistua niin konkreettisesti hoitoihin?
Olisiko se hyvä asia, lähentäisikö meitä? Vai huono idea, liikaa paineita?

Emme ole, yllätys yllätys, puhuneet tästäkään Miehen kanssa.

Ystävä nostaa katseensa kahvikupista, katsoo minua pitkään hiljaa.

"Jos kukaan ei muu pysty, niin minä pistän sinua."

Hän ei koskaan tule käsittämään, miten paljon tuo lause merkitsee.

2 kommenttia:

  1. Tuli tästä ystäväsi kommentista jotenkin lämmin olo itsellekin. Sellainen lohduttava, ystävän tuki. Tälläistä lämpöä ja lohtua tarvitaan nyt sekä omaan että maailman tilanteeseen ♥️

    -S

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä S, kyllä tosiaan tarvitaan! Luulen, ettei ystäväni edes osannut ajatella, miten monilla eri tavoilla nuo sanat voivat tukea ja kannatella, itse asiassa edelleen. Näin hän viestitti, että asia on tärkeä myös hänelle, ja hän haluaa kulkea matkassa mukana, auttaa millä tavoin vain voi.

      Eikä sillä edes ole niin väliä, ettei hän käytännössä varmaan mitenkään voisi kaikkia tarvittavia pistoksia pistää. Mutta jo se, että hän on valmis niitä tarvittaessa pistämään. ♥

      Poista